Hantera personuppgifter med GDPR Logger for Domino

By Leave a comment

Den 25 maj 2018 träder den nya allmänna dataskyddslagen (GDPR) i kraft. Med den kommer en rad nya regler för hur företag, organisationer och myndigheter måste hantera personuppgifter i framtiden.
Personuppgifterna gäller för alla företag som hanterar EU-medborgares personuppgifter. Det handlar också om företag utanför EU som erbjuder varor eller tjänster till EU-medborgare.

Hantera företagets personuppgifter

Som företagare måste du veta vem i din organisation har tillgång till personuppgifter och du måste även kunna dokumentera och rapportera vilka personuppgifter som har blivit tillgängliga.

Det är inte bara HLR-nummer. Personuppgifter innefattar även genetisk, mental, kulturell, ekonomisk och social information. Det kan också vara känsliga personuppgifter om till exempel politiska attityder, medlemskap i yrkesorganisationer och sexuell läggning.

Brott mot de nya riktlinjerna i personuppgiftslagen kan få stora konsekvenser. Böter kan gå upp till 20 miljoner euro, och kan utfärdas för överträdelser tillbaka i tiden till den 25 maj 2018.

Installera GDPR Logger för IBM Notes och följ lagen direkt

Gravgaard & Partners har som några av de första på den danska marknaden som utvecklat en komplett lösning för IBM Notes; GDPR Logger.

”Det är en central standardkomponent som registrerar alla åtgärder – dvs. när en användare läser, skriver, uppdaterar, söker eller raderar data. Vår GDPR Logger för IBM Notes har varit i bruk sedan 2013 i både privata företag och offentliga myndigheter, säger Christian Gravgaard, VD för Gravgaard & Partners.

GDPR Logger för IBM Notes gör det möjligt att logga anställdas användning av personuppgifter centralt på företagets Notes-plattform. Det innebär att du som företag inte behöver anpassa alla dina Notes-applikationer.

Det är enkelt, och det tar bara en timme att installera GDPR Logger på din nuvarande Notes-plattform. När du har startat servern igen kommer registrering av alla personuppgifter att vara aktiva. Då kan betrodda medarbetare enkelt få tillgång till, och söka efter, alla loggade uppgifter.

GDPR Logger för IBM Notes kan:

  • registrera och logga all läsning, skrivning, uppdatering och radering
  • registrera och logga in alla textsökningar och resultat
  • registrera och logga alla misslyckade inloggningar
  • registrera vem som gör vad, och när
  • logga all information i ett universellt format
  • granska och rapportera all loggad information över servrar

Som företag kan du också styra vilka personuppgifter du vill logga centralt. Det betyder att du kan anpassa vilka Notes-databaser du vill logga in och vilka data du vill hålla ett öga på.

Läs mer om GDPR Logger för IBM Notes i den kompletta specifikationen [länk till PDF / undersida]

Så här öppnar du GDPR loggaren
Kom igång direkt genom att kontakta din IBM Business Partner. Det går även att beställa lösningen genom att kontakta Gravgaard & Partners på +45 70 230 248 eller via e-post: [email protected]

This post is also available in: daDansk (Danska) enEnglish (Engelska)

Leave a Reply

Your email address will not be published.